محمد دريايى

260

دانشنامه طب اهل بيت ( ع ) ( فارسى )

درمان با خربزه در كتاب كافى و محاسن برقى به نقل از امام رضا عليه السّلام آمده است كه فرمود : « خوردن خربزه به صورت ناشتا باعث فلج شدن مىشود ، [ در چنين حالتى ] پناه بر خدا » امام على عليه السّلام به نقل از نبىّ مكرّم اسلام صلّى اللّه عليه و آله فرمود : « خربزه بخوريد كه آب آن رحمت است و شيرينى آن از شيرينى بهشت مىباشد » در روايتى ديگر آمده است : « خربزه ميوه‌ى بهشت است پس هركس از آن بخورد خداوند براى او هفتاد هزار حسنه مىنويسد و هفتاد هزار گناه او را پاك مىكند و براى او هفتاد هزار درجه و مقام فراهم مىكند » امير مؤمنان على عليه السّلام فرمود : « خربزه پيه زمين است و بيمارى ندارد » و نيز فرمود : « در خربزه ده خاصيت وجود دارد : غذا ، نوشيدنى گوارا ، ميوه ، گل ، شيرينى ، خطمى و دارو و . . . » . در كتاب بحار به نقل از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله آمده است كه فرمود : « خربزه ده صفت دارد : غذا ، آب ، شوينده‌ى مثانه ، سرمابر ، گل خوش‌بو ، شستشودهنده‌ى شكم ، مقوى و زيادكننده‌ى قدرت جماع و باطراوت‌كننده‌ى صورت و پوست » . در كتاب خصال از امام صادق عليه السّلام آمده است : « خربزه بخوريد كه در آن ده صفت وجود دارد ، پيه زمين است ، زيان ندارد ، غذا و آب است . . . ميوه ، گل خوش‌بو و ادرارآور است » . امام رضا عليه السّلام مىفرمايد : « خربزه به منزله‌ى آب است ، به منزله‌ى شيرينى است ، معطر است ، ميوه‌ى گوارايى است ، نظيف‌كننده‌ى دهان و دندان است ، طعام خوبى است ، خورش شايسته‌اى است ، مثانه را شستشو مىدهد ، صورت را صاف مىكند و دهان را خوش‌بو مىكند » . و نيز فرمود : « استفاده از خربزه در ناشتا ( شكم خالى ) باعث فلج و درد پا مىشود » . مهرداد مهرين مىنويسد : « خوردن خربزه با شكم خالى مضر است زيرا روده‌ها را متورم و توليد اسهال مىنمايد . هميشه خربزه بايد بعد از غذا خورده شود . همچنين خوردن خربزه با معده‌ى خالى براى اشخاص مبتلا به آرتريت ( Arterite ) زيان‌هاى بيشترى به بار خواهد آورد . كه شايد يكى از آن‌ها فلج و درد مفاصل باشد » . لئونس كارليه مىنويسد : « خربزه سرشار از آب است ؛ اشخاصى كه پوست خشكى دارند اگر هر